HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Bengkel Nutrisi | Nutrition Workshop

Assalamualaikum


Selamat hari raya! :)



Kali ni saya nak bercerita tentang satu bengkel yang best sangat! Saya pergi dengan kakak saya, adik2 saya dan semestinya anak-anak shaklee juga!



my siblings. in tudung oren kakngah, yellow adik amirah,
tudung hitam adik aisyah, dan adik lelaki aizuddin :)
Ini susur galur team DREAMS
Nanny ainul > Mommy tiera > Farah (pengasas group DREAMS) > Nadia dan Aisyah
Ini susur galur team POLARIS
Nanny Ainul > Mommy Tiera > Amirah (pengasas group POLARIS) > Aizuddin
 
Ini susur galur SPARKLE hehe yg 1st level
Nanny Ainul > Me Mommy Tiera > anak-anak Kak ita, Ayu, Farah, Amirah
Ini susur galur sparkle 1st & 2nd level
tudung biru tu kak fiza, my cucu, anak pada kak izan (pengasas group SUNSHINE)
A happy family :)



Kami diberikan satu buku catatan untuk wellness/nutrition workshop ini, sijil dan juga disediakan minuman Performance drink dan ESP shaklee. Oh ya bengkel ini di adakan di Bayview Hotel Melaka. Makanan tengahari turut disediakan. Lazatt sekali hihi



Performance Drink Orange 
Energizing Soy Protein 
nyummy!


hehe saja record nasihat mommy ainul



Sebenarnya kan, lepas pergi bengkel ni, saya rasa macam takut dan sedih sangat dengan makanan harian sekarang. Zaman kita ni, demand/permintaan terlalu tinggi, menyebabkan banyak proses yang tidak semulajadi, jadi nak tampung permintaan tinggi punya pasal, cube tengok contohnye telur ayam.

- cara penternakan yg sangat menyeksakan
- ayam duduk dalam kawasan yg sgt sempit dalam satu sangkar
- sehari kena bertelur 10 kali
- sampai melecet bontot ayam. sedih tengok!
- dan ayam di cucuk untuk cater demand!





Banyak lagi keadaan-keadaan yang saya bayangkan indah rupanya jauh berbeza! contoh, susu lembu. Saya selalu bayangkan lembu-lembu atas ladang hijau yang cantik dan segar, makan rumput. Macam kita tengok kat tv.. 


Hakikatnya tidak.sedih tau tengok lembu berhimpit-himpit dalam kandang, tanpa sebarang tumbuhan hijau dalam tu. Dan susu tu sendiri dah di campurkan dengan macam-macam bahan kimia supaya tak mudah basi.



Dan banyak lagi perkara yang indah khabar dari rupa. Sayur-sayuran contohnya, tomato, buah-buahan. Ramai pengusaha sekarang 'menyuntik' nak bagi hasil yang banyak dan cepat. Macam tak seronok bila fikir balik proses biologi yang semulajadi dalam buah atau sayur tu tak semulajadi lagi.. agak-agak kandungan nutrient dalam buah dan sayur tu masih sama ke?





Ok dalam bengkel ni pakar nutrisi Puan Sarah & Puan Charlotte akan menerangkan tentang kolestrol, tentang sakit jantung, pembedahan by-pass dan macam-macam lagi. Saya pilih satu je la untuk di kongsi di sini ye, tentang kolestrol dan produk yang sesuai bagi menurunkan kadar kolestrol dalam badan


Kami belajar dan fahamkan dulu tentang kolestrol baik dan kolestrol jahat
Ini yang kita risau ni.. kalau kolestrol jahat byk dalam salur darah kita, ia akan menyumbat saluran
darah kita. Pernah tak kadang-kadang rasa kaki kebas, jari jemari kebas, sesak nafas ke? jaga-jaga, tu tanda darah tidak berjalan dengan lancar dalam saluran darah kita. 
untuk pengetahuan, sehari kita patut ambil kolestrol dalam 200-400mg kolestrol sahaja sehari.
Tapi melihat nilai mg kolestrol yang ada dalam setiap makan, apa lah yang patut kita makan nk pastikan kolestrol masuk badan tak lebih 400mg sehari? T-T
Fitosterol.
phyto  (plants) + sterol (cholesterol) = plants cholesterol  
Kita perlukan 2000mg fitosterol untuk rendahkan paras kolestrol dalam badan secara semulajadi.
Mana nak dapat fitosterol? Yes dalam  Phytocol-St ada!

iya! oat juga boleh menurunkan kolestrol dalam badan, tetapi kadar penurunan kolestrol LDL adalah rendah!
Ye betul. Kalau taknak makan supplement tapi nak makan buah & sayur boleh.
Persoalannya :

1) Adakah semua sayur dan buah hari ini ditanam secara semulajadi, tanpa melalui proses suntikan etc?

2) mampu ke nak makan 200 batang carrot? 70 keping roti gandum dan 425 biji tomato? mampu? hehe


Sebab tu la kita ambil supplement. Sebab kita tahu banyak mana sangat la buah dan sayur kita mampu makan dalam sehari untuk setiap hari.



Supplement sekali telan sebiji, settle dah pon bersamaan dengan jumlah beratus-ratus sayur tertentu.


Tengok la. Saya sempat record sikit. Tak leh record sgt nanti saya tak fokus nak belajar :p


demo. Cepatnye vitalea ni larut dalam air. Multivitamin yang paling pantas larut dalam  tubuh manusia.
boleh la rendam sayur-sayuran dalam air rendaman vitalea kan hehe

eh ni kenapa plk ni semua berlari-lari?
untuk pengetahuan habis saja sesi pembelajaran tentang ilmu nutrisi, kami di suruh utk pick randomly kertas yang disediakan oleh nutritionist. Setiap satu kertas ada info tertentu.


Kertas yang saya dapat bertulis

"mengandungi 9 jenis asid amino perlu"

jadi kita kena fikir dengan pantas, produk shaklee yang mana satukah?

Dan berlarilah masing-masing mencari produk yang sesuai dengan info yang diperolehi dalam kertas tadi.
Lari saya ke arah sini hehe. Info saya tu dah tentu lah tentang produk ESP! :)
bila masing-masing dah dapat 'kwn' msg2 yg sama info, its time utk uji pemahaman kita tentang ilmu tadi.. prepare presentation yang terbaik!
group saya hihi. orang lain lukis cantik2, kami tak pandai melukis, jadi keluar dan koyakkan label ESP dekat botol ESP yg disediakan kat luar :p 
cepat sebelum habis masa!

group kakngah > SCP (shaklee collagen powder) 

group adik saya, omega guard hehe
group kak ita
group adik saya aisyah n aizuddin dan anak shaklee saya ayu 


Group mommy ainul & anakku farah

group saya, ESP hehe
Eh rupe fazilah lah! hehe
Group cucu saya kak fiza, tentang CoQ Health Plus
Saya kehilangan gambar group nutriferon, group cucu saya nadia sob3. hadiah utk speaker terbaik adalah cucu saya nadia. Tu dapat hadiah dah hehe 


Group saya menang hihi :p
dapat vitamin b-complex sebotol setiap sorg. ada jugak yg dapat beg shaklee, ada yg dapat pillbox shaklee
kami, bergambar bersama-sama dua orang pakar nutrisi puan sarah dan puan charlotte



alhamdulillah, its worth it, thank you Allah!




Jadi buat semua pengedar shaklee khususnya anak cucu shaklee saya, my advice pergilah try attend bengkel ni. sangat seronok timba ilmu di samping kita dapat tingkatkan kualiti pengetahuan kita sebagai seorang distributor shaklee. Saya tersangat enjoy, wallahi.  :)

2 comments:

Ainul Sahahrazad said...

1st time rasa ESP + Performance drink = Superb!!

Athirah Tieramiessyou said...

sedap kan. xpernah ter pk nk mix kan esp dgn PD..mmg sedap giloz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...