HOME FOLLOW ABOUT EDU LOVE CONTACT FB INSTA

Ibu jenis apakah aku ini??



Salam sejahtera buat anda yang sedang membaca. Terpanggil untuk saya kongsikan sesuatu... Tentang seorang wanita yang saya kenali.. kerjayanya pada satu ketika dahulu adalah sebagai seorang... peguam...



Walau saya tak berkesempatan untuk menjadi seorang peguam (kerana selepas konvo sehingga hari ini saya telah mengambil keputusan untuk fokus dengan bisnes saya) Tapi saya ter sangat faham karier seorang peguam. Sibuknya bukan biasa-biasa. 




Dengan nak siapkan agreement yang bukan satu bukan dua tapi berpuluh, kena pulak siap on time, client kejar lagi tak kira masa, tgh makan ke, tidur ke, dengan tak boleh buat keputusan sendiri, kena ikot apa boss kata, apa client nak. memang busy yang amat!



Alkisahnya wanita yang saya maksudkan ni seorang yang sangat komited dengan kerjanya. Nak kata sangat komited tu sampai tahap ketika berjuang untuk melahirkan anak ketiga, masa atas katil di dalam labor room pun masih boleh jawab lagi panggilan telefon anak guam beliau!




Kehidupan beliau begini.. pergi kerja di awal pagi, pulang dari kerja adakala di tengah malam. Pergi di saat anaknya sedang lena tidur, pulang di saat anak sudah pun lena di buai mimpi. 




Mujur ada ibunya yang tinggal bersama, menjaga anak-anak kecilnya yang ketika itu paling tua berusia 5 tahun. 




Sehingga satu masa.. si anak yang berusia lima tahun itu bersuara dan bertanya.. 



"mama kalau amsyar nak mintak something boleh?"


jawab beliau, nak apa, cakap lah. 



"boleh tak kalau, harini, harini je.. mama teman amsyar pergi playground macam mak kawan-kawan amsyar yang lain?"



Tersentak beliau. Tergamam. Hatinya terusik, tapi tatkala itu, beliau masih lagi dengan kerjaya beliau seperti biasa. 



Hari berlalu.. tanpa di sedari.. anak nya kini kian membesar.. semakin mendambakan masa, perhatian, belaian dan kasih sayang seorang ibu...



Satu hari yang lain, si anak meminta ayahnya untuk menggunting sehelai kertas menjadi satu bentuk 'love'. Kemudian di tulisnya sesuatu di atas kertas tersebut...




"Terima kasih tokmi sebab jaga along dengan adik.."



Kali ini beliau benar-benar tersentap. Sedih yang amat. Lalu beliau bertanyakan soalan pada si anak



"Kenapa tak tulis untuk mama?" tanyanya, sebak.



"Sebab mama asyik kerja kerja kerja. Client client client..."



Sedihnya perasaan beliau ketika itu, tuhan je tahu. Terdetik di dalam hatinya, 




"Ya Allah.. Ibu jenis apakah aku ini?"


Gambar sekadar hiasan


Saat itu, beliau mencari jalan.. Bagaimana cara untuk membebaskan diri dari di belenggu dengan masa dan tuntutan kerja yang begitu padat. Tahu apa jadi selepas itu?



Alhamdulillah, sekarang beliau sendiri menjaga anak anak beliau. Dari celiknya mata si anak, hingga pejamnya kembali di waktu malam, dia, si ibu, sentiasa ada untuk si anak. 



Walau saya belum lagi memiliki anak, tapi jujurnya kebahgiaan itu, dapat saya rasakan. Tidak bahagia kah anda apabila anda menjadi orang pertama yang mengetahui perkembangan anak anda, bukan pengasuh?


Tidak gembirakah anda, di saat anak anda memerlukan anda, anda sentiasa ada untuknya?



Ya, Shaklee telah mengubah seorang wanita bernama Nor Halimatul Nazurah Abu Bakar yang dulunya tak punya masa untuk keluarga, untuk anak-anak, akhirnya menjadi seorang isteri dan ibu yang bebas, bekerja dari rumah pada masa sama punya pendapatan yang banyak setiap bulan. 




Saya bangga dengan pencapaian beliau yang telah pon menggenggam pangkat tertinggi di dalam shaklee iaitu Master Coordinator. Dan itu lah destinasi yang sedang saya tuju. 




Tapi selalu saya ingatkan diri saya, untuk mencapai rank tersebut, bukan lah dengan tujuan untuk kepentingan diri sendiri, tetapi untuk semua anak bisnes saya.




Pangkat itu sendiri takkan mendatangkan kepuasan pada kita, jika belum cukup ramai orang yang sudah kita bantu...



Faham kan?



Insyallah, berdasarkan pengalaman saya selama dua tahun di dalam dunia Shaklee, saya akan turunkan ilmu saya buat mereka yang benar-benar mahu...



Andainya anda juga tak mahu mempunyai masa yang sangat terhad untuk anak-anak tersayang, maka bertindak lah. 


Saya pasti anda pernah membaca ayat ini dalam surah Ar-Ra'd ayat 11


إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ....  



“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” .



Cukuplah sampai disini. Anda ambil masa untuk berfikir sejenak.. Apakah anda suka dengan cara hidup anda sekarang? Jika suka, abaikan cerita yang saya kongsi.  Jika tidak suka, saya seru buat semua para ibu.. bertindaklah.. kita mampu untuk ubah kehidupan yang kita tak suka menjadi kehidupan yang lebih baik dan lebih bererti!


Beritahu saya andai anda adalah orang yang ingin saya bantu!



Ikhlas, 
Athirah.
Bekas pelajar undang-undang,
Seorang surirumah berpendapatan.

019-4120913


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...